Sterke vrouw

20170308_105906_20170308110810042

Op deze vrouwendag maar eens een mooi stukje over een hele sterke vrouw. Namelijk mijn oma. Ze was de moeder van mijn vader en een prachtmens. Mijn herinneringen aan haar zijn geweldig. Logisch ook want ik heb de eerste vier jaar van mijn leven praktisch bij haar gewoond.

In de oorlog kwam ze mijn opa tegen. Beide zaten ze in het verzet. Mijn opa was een stuk ouder dan mijn oma, ruim 20 jaar en was getrouwd. Maar zijn vrouw zat in het gesticht en toen mocht je niet scheiden van iemand die in het gesticht zat. Dat weerhield mijn oma er niet van om samen te gaan wonen en in 1946 kreeg ze mijn vader en in 1948 mijn tante. Dat was een schande in die tijd, maar mijn oma hield haar hoofd altijd recht en trok zich er niets van aan.

In 1965 overleed de eerste vrouw van mijn opa en konden ze uiteindelijk trouwen en werden de kinderen geëcht. Het maakte mijn oma niets uit want ze hield van mijn opa en daar draaide het om. Mijn oma was 40 toen ik geboren werd en mijn opa 60. Hij was altijd havenarbeider geweest en zwaar versleten. Mijn oma verdiende de kost met kosthuizen en kleding naaien. Als iemand toch kon multitasken was dat mijn oma wel.

Toen mijn vader weg liep en mijn moeder moest gaan werken ging ik naar opa en oma. Mijn herinneringen zijn geweldig aan die tijd. Mijn oma kwam elke dag thuis met een cadeautje, ik was haar oogappel. Ik had altijd het gevoel dat ik haar hele wereld was. Ik hielp haar mee in huis want ik vond haar de liefste vrouw in mijn leven. Ze werkte elke dag om het gezin te onderhouden en stimuleerde iedereen altijd haar of zijn hart te volgen.

Mijn opa, haar grote liefde overleed in 1976 aan de gevolgen van kanker en in 2000 mijn tante. Verdriet is haar absoluut niet bespaard gebleven. Maar ze bleef een hele sterke vrouw. Soms mis ik het gevoel wat ze mij kon geven, dat ik een kind was en dat ik alle zorgen bij haar kwijt kon want ook dat deed ze geweldig.

Dit soort vrouwen hebben voor ons vandaag de weg geëffend om te gaan samenwonen, om kostwinner te zijn, om te zorgen voor je kind of kleinkind, om van iemand te houden die misschien niet in het straatje past van de goegemeente. En daar ben ik heel dankbaar voor.

10 thoughts on “Sterke vrouw

  1. Wat een mooi standbeeld voor je oma. En wat geweldig dat je zoveel van haar gekregen hebt in het verdriet toen je vader weg liep. Want dat lijkt me ook niet makkelijk…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

