Wellness

De vriendin die in de zorg werkt had van haar baas op de dag van de zorg, een voucher gekregen voor een wellness complex. Durfde ik daar al weer naar toe? Zelf was ze jaren niet meer in de sauna geweest maar sinds ze 45 kilo is afgevallen durfde ze er wel weer naar toe. Ik gaf aan het heel leuk te vinden en dat ik dat best weer durfde met -22 kilo op de teller.

En zo reden we dus afgelopen vrijdag het terrein op van de Veluwse Bron. Ik zeg u gelijk, het woord sauna dekt absoluut niet de lading. Wat een gigantisch paradijs! Na de ontvangst gingen we luid kwekkend naar de kleedkamer waar ons kluisje naast dat van drie aantrekkelijke jongemannen zat. Die zich aan het uitkleden waren..en wij stoere helden, die we nog waren in de auto, ineens heel vreemde voelde.  We worstelden met ons ondergoed onder de badjas en moesten beiden vreselijk lachen. We zouden de hele dag onder de naakte mens zijn..en gingen we nu zo moeilijk doen.

De eerste keer de badjas uit en in een geweldig zwembad plonzen was het moeilijkste en daar hebben we uitgebreid over gepraat in dat prachtige Romeins aandoende zwembad. En toen we daar eenmaal overheen waren was het hek van de dam :-). We hebben van alles gedaan, zelfs nog in de zon gelegen aan het Veluwse meer. In ons niksie, tot dat de wolken een spelbreker werden. Tot aan de knieën toe in water gelopen van rond de 8 graden om daarna in een barrelsauna weer op te warmen.

Vreselijk veel gelachen, gepraat en genoten van heerlijk eten, de zon en van alle luxe die dit paradijs ons bood. We waren ook helemaal offline want mobiele telefoons zijn er niet toegelaten. Dat doet heel veel voor de sfeer want de mensen praten allemaal met elkaar, het was net als vroeger. We hebben ook met heel veel mensen gepraat en lol gehad.

In de avond liepen we zelfs een stuk naakt over het terrein..wie had dat smorgens gedacht toen we onze onderbroek onder onze badjas uitfrommelde;-). We waren wel helemaal kapot aan het einde van de dag. Ik heb twee dagen bij moeten komen (inclusief migraine aanval) maar nu voel ik mij weer een beetje mens.

Het is zeker voor herhaling vatbaar want ik heb lang niet alles gedaan. Nu zal ik ook niet elke sauna doen aangezien mijn hoofdpijn dol is op sauna. Maar ik heb wel enorm genoten van al die prachtige zwembaden, van de natuur en uiteraard een dag met de vriendin is ontzettend gezellig.

11 thoughts on “Wellness

  1. Jammer dat je na zo’n heerlijke dag een migraine aanval krijgt.
    Ik vind het sowieso stoer dat je het durfde om naar een sauna te gaan!
    Je hebt in ieder geval genoten samen!

    Like

      1. Vaak is het een kwestie van niet goed koelen en te weinig drinken! Ik vind het erg moeilijk om na een saunabad af te koelen onder de koude kraan of dompelbad maar lauwe douche en even lekker buiten rondlopen of zelfs gewoon al dan niet met badjas daar gaan liggen voelt o.k. voor mij. Echter water drinken is ook heel belangrijk om je afvalstoffen die los komen af te voeren. Mijn beste vriendin werkt in de sauna en weet dit soort dingen goed te vertellen. Zelfde is als je een lichaamsmassage hebt gehad. Daarna roept je lichaam om…..water!goed een paar glazenwater proberen te drinken, voelt de dag erna ook veel beter. Mijn eerste keer sauna was heel spannend: met schoonzus,man,zwagertje en eigen man. Nooit de familie bloot gezien en nu…..laat ik dan ook nog net van te voren ongesteld worden, niets bij me hebben, zondag in de tijd dat winkels nog gesloten waren, ……help! Van een nichtje wat tampons gekregen. Ik gebruikte ze nooit dus heel erg geklungeld en onzeker maar we konden naar de sauna! Nu, 30 jaar later, gaan we een paar keer per jaar naar de blootsauna. Vinden het vies om met badkleding te gaan. Zweet dat daarin gaat zitten. Geen probleem om met bekende of onbekende mannen daar te zijn. Als je bij en goede sauna bent waar het personeel oplet op “gluurders”, voel je je niet bekeken. Ik ben niet slank, voldoe niet aan het schoonheidsideaal (wie wel?), maar trek me daar weinig van aan. Er loopt van allerlei soorten en maten in de (goede) sauna en niemand be/veroordeeld de ander. Gewoon van genieten als het je bevalt! En als je er geld voor hebt en het fijn vindt: boek een massage of gezichtsbehandeling erbij! Wel een bedrag maar maakt de dag ook specialer.

        Like

      2. Vooral het niet goed (kunnen ) drinken is ook een probleem geweest. Ik kan geen puur water verdragen en miste dat enorm. Ik heb wel veel thee gedronken maar dat is toch anders.

        Like

  2. Klinkt als een superdag! Toevallig vorig jaar met mijn hubbie in de Veluwse Bron geweest (we hadden ook twee gratis vouchers). Het is inderdaad een prachtig complex maar het was pokkenweer toen wij er waren dus konden we nauwelijks naar buiten, echt jammer. Overigens kreeg ik aan het einde van de dag ook migraine. Toeval? Of heeft het toch iets te maken met de sauna?

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb na mijn eerste saunabezoek ook 2 dagen moeten bijkomen, ik voelde me zó ontspannen! Maar niks in m’n blootje hoor, ik ga naar de badpakkendagen bij de Zwaluwhoeve. Dus: reuze stoer dat je het gewoon gedaan hebt!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

