Filters

Een van de kenmerken van een adhder is dat hij of in dit geval zij, moeite heeft met natuurlijke filters. Als er een emotie binnenkomt van iets of iemand anders komt dat heel hard binnen. Daar zit geen filter overheen, het beschermhoesje van de adhder is zeg maar “stuk”. Dit was heel handig toen we nog jagers waren in de oertijd want de adhder kon jagen als de beste. Die rook alles, hoorde alles, zag alles en voelde alles en was super alert.

In deze tijd is dat vermogen een handicap, al die geluiden, al dat licht overal, al die geuren en om maar niet te spreken van al die emoties van de mensen om je heen. Door de jaren heen heb ik van alles geprobeerd om dit filter te krijgen. Ik heb alcohol geprobeerd, dat hielp redelijk maar gaf veel bijeffecten. Ik heb kalmerende middelen gebruikt (lees medicijnen), alternatieve middelen en therapieën maar het filter blijft wijd open staan. En als je zoiets hebt ga je op zoek naar eigen strategieën.

Je gaat als het ware je omgeving voor filteren. Vrijstaand huis, dagen met structuur en rust en het liefst geen onverwachte emoties/zaken die je zo maar kunnen overvallen. Maar dat is een hele vermoeiende zaak. Op sommige dagen ben ik thuis, en dan zijn al mijn rolluiken dicht. Kan ik een bouwkoptelefoon opzetten en leid ik mij zelf af met allerlei lichte zaken. Een goed boek, een vrolijke serie, noem maar op.

En soms gooi ik ook alles open, want dan komen namelijk alle weggestopte emoties er ook uit. Dan laat ik alles varen. Van dat moment zijn maar heel weinig mensen , ik schrijf mensen maar ik denk dat er op dit moment maar 1 mens is die hier getuige van mag zijn. Meneer Williams, die er eerst enorm van schrok maar het nu heel mooi in banen kan leiden.

Gisteravond gingen we voor het eerst sinds jaren naar het theater. Ik had twee kaarten gekregen voor de preview van het nieuwe seizoen en ik wilde zo graag weer naar het theater. Omdat ik heel goed in mijn vel zit, ging ik het gewoon proberen. Uiteraard zat er achter mij een mevrouw die continu commentaar had , mee wilde praten, en nogal luid zat te hoesten en ademen. Maar dat mocht de pret niet drukken en ik genoot met volle teugen.

Theater in al zijn vormen is voor mij iets overweldigends. Het komt binnen als een bom en verspreidt zich dan in heel mijn lijf. Ik kan mijn voeten niet meer stil houden en moet mee tappen met mijn handen op mijn benen. Ik voel de energie als het ware mee. Om na een uur helemaal kapot te zijn , maar dit terzijde.

Twee groepen van artiesten raakte mij volledig. De eerst was naturally 7, de combinatie van muziek en het filmpje deden de tranen over mijn wangen stromen en de pijn voelde ik helemaal van binnen. En de tweede was The cosmic carnival, zij deden een tribute aan Fleetwood Mac. Fleetwood Mac, is mijn jeugd, herinneringen aan een eerst jeugdliefde die ik diep heb wegstopt maar door muziek weer heel levendig werden. Meneer Williams bood zakdoekjes aan en keek of de make up niet doorgelopen was 😉 toen het was afgelopen.

Uitgeput kwam ik thuis, en vanmorgen op 5 uur was ik wakker, nog vol van alle emoties die ik had gevoeld. Maar ook helemaal kapot, want het kost zoveel energie. Soms denk ik wel eens, ik moet maar terug naar de oertijd…wat was ik een goede jager geweest!

 

9 thoughts on “Filters

  1. Jeetje wat een herkenning. Ik heb geen ADHD diagnose maar dit zou door mij geschreven kunnen zijn.
    Maar wat fijn, naar t theater!
    En nu langzaam alles weer uit je lijf laten vloeien. Ik merk net als jij denk ik, dat als je t vooraf incalculeert dat je ligt na te stuiteren, het minder erg is.

    Like

  2. Ik heb geen adhd maar herken wel alle prikkels die je beschrijft. Huilen doe ik het liefst alleen, bij voorkeur met de stofzuiger aan (-: Als iets heel fijn is, vind ik het niet erg om daar de volgende dag “tol” voor te moeten betalen. Ik calculeer het gewoon in.
    Die fijne avond heb je mooi gehad!

    Liked by 1 persoon

  3. Wat kun je goed beschrijven wat je voelt en hoe het is om ADHD te hebben.
    Kan me voorstellen dat je een geweldige avond hebt gehad.
    Wat een kanjer van een meneer Williams heb je, die is zijn gewicht in goud waard!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

