Naief

Nu ik wat verder in het traject ben, bezoek ik samen met de buuf de facultatieve bijeenkomsten. Deze zijn helemaal vrijwillig en ik ga er in mijn naïviteit dan ook uit dat er alleen maar geïnteresseerde mensen komen.

Gistermiddag had ik de eerste van de psychologe, deze had het thema doorbreken van (eet)gewoontes. De zaal liep behoorlijk vol en er waren 2 psychologen. Na het rondje voorstellen , merkte ik al dat de man op de hoek continu in zijn telefoon zat. Leg weg denk ik dan, waarom kom je hier anders? Ik vind het ook ontzettend onbeleefd naar de dames voor de groep.

Maar de meneer kreeg het woord en vertelde heel stoer dat er “gelukkig”niets veranderd was na de operatie. Hij kon nog alles eten en drinken, vooral drinken ..en er volgde zo”n zogenaamde stoere lach. Twintig biertjes kon ie nog makkelijk weg krijgen, apres ski ging ook nog prima en uit eten, makkelijk drie gangen. Wij zaten met volle verbazing hem aan te horen. Zijn buurvrouw vroeg nog aan hem, kan jij bier drinken? Dat valt bij mij heel verkeerd maar wijn gaat prima.

Een andere mevrouw vertelde dat ze voor de operatie verslaafd was aan chips maar nu er van overgeven moest, maar ze moest en zou het blijven proberen. “Het is natuurlijk heel vervelend om met zo”n maagje te spugen, maar ik heb zo”n drang naar de chips het is mij het gewoon waard.”

Na de bijeenkomst stonden de buuf en ik na te praten, wij waren compleet verbijsterd, onze naïviteit is erg groot op dit gebied merkten wij gelijk op. Waarom zou je dit risico nemen van de operatie en dan zo met je lichaam om blijven gaan? Alcohol is een trigger om meer te gaan eten, geeft zelf al heel veel aanmaak van allerlei vetopslag en je lever wordt veel sneller belast na de operatie. Waarom in vredesnaam dan blijven drinken?

En kotsen van een voedingsproduct en toch blijven eten..bizar vonden wij het. De psychologen vond ik zelf heel matjes reageren. Dat viel mij ook enorm tegen. Ik heb 2 jaar geleden een traject gevolgd bij een psychologe over eten en die dame was echt niet “matjes”. Die confronteerde mij met mijn eigen gedrag, vond ik ook niet altijd leuk maar heb ik wel heel veel van geleerd.

Het meest bizarre vond ik nog wel dat een mevrouw aangaf dat ze moeite had met het doorbreken van haar eetpatroon en dat de man van de hoek heel nonchalant zei, nou totaal geen last van hoor! Al met al was het een bizarre bijeenkomst, vergeet ik nog de andere man te vermelden die in slaap viel…

Er zijn nog 4 bijeenkomsten, ik hoop in vredesnaam maar dat de ongeïnteresseerden thuis blijven en dat de psychologen wat meer pit tonen!

 

23 thoughts on “Naief

  1. Die mensen zijn verslaafd en doen er blijkbaar alles aan om dat in stand gehouden.
    Onbegrijpelijk dat er niet werd ingegrepen aangezien het thema doorbreken van gewoontes is.
    Ik herken dit soort mensen wel. Het lukt ze niet om hun patroon te doorbreken en vervolgens doen ze net alsof dat de bedoeling is. Tot ze een keer compleet instorten en ook dan weer aandacht vragen.
    Als de volgende bijeenkomsten met dezelfde psychologen zijn, loont t wellicht de moeite nu een terugkoppeling vsn deze bijeenkomst te geven?

    Liked by 1 persoon

      1. Doen! Die hele bijeenkomst wordt nu overschaduwd voor jou. Jij bent wel serieus en gedreven! Jij verdient ook aandacht door goede info, waar je tenslotte voor komt. Nu gaat die aandacht naar mensen die dat op stuitende wijze naar zich toe trekken. Het is toch de taak van juist die psychologen om daarop in te haken. Ze hadden die man moeten confronteren met zijn gedrag, hem als studieobject kunnen gebruiken daar op dat moment.

        Liked by 1 persoon

  2. Ik zou er een feedback mailtje aan wagen, al was het alleen maar om het van je af te schrijven. Verbijsterend. Zit je daar met je goeie gedrag.. weet je zeker dat het geen acteur was? Je zou het haast gaan denken.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben gewoon verbijsterd. Een paar jaar terug is een naast familie-lid van mij deze operatie geweigerd omdat zij niet voldoende motivatie zou hebben om na de operatie andere eetgewoontes vol te houden. En dat kreeg zij te horen nadat het haar al wel was gelukt om 40 kilo af te vallen, maar toen ondanks alle veranderde eet-en leefgewoontes lukte het haar niet om er nog meer af te krijgen.
    En zulke oelewappers krijgen de operatie wel…..

    Ik leef zo met je met je mee en jouw verhalen zijn voor mij een duwtje in de rug om beter om te gaan met wat ik eet, ik ben te zwaar en probeer met vallen en opstaan mijn gewicht te verminderen.

    Ik zou zeker de psychologen benaderen met wat jij van de bijeenkomst vond, wat een rare mensen zijn er op deze wereld.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb met verbazing gelezen hoe die mensen zich blijven gedragen na zo’n zware operatie .Waarom hebben ze dat laten doen vraag ik me dan af .Tenenkrommend zo’n bijeenkomst voor mensen zoals jullie die juist zoveel motivatie hebben .Zoals een paar keer gezegd hier ,stuur maar een pittige mail over je gevoel wat betreft deze bijeenkomst .Fijn weekend ,Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  5. Verschrikkelijk, mijn eerste gedachte is ook, dat ze die personen hun hele operatie en alle aanverwante kosten achteraf zelf moeten gaan betalen. als ze niet beter ‘hun best doen’ als dit wat vaak voor gaat komen heb je kans dat serieuze patiënten/mensen straks ook niets meer vergoed krijgen duur zulke personen..

    Liked by 1 persoon

  6. Dat is inderdaad vrij bijzonder allemaal. Aan de andere kant: wat is er precies van waar? Misschien is het een houding of wat dan ook. Een oordeel is zo geveld. Leven en laten leven is mijn devies.

    Like

  7. Mijn vriendin heeft vorig jaar een maagband gekregen en daar ging een heel traject aan vooraf. Of ze wel voldoende gemotiveerd was, was de hoofdvraag die ze ook moest onderbouwen.
    Ik vind het bezopen (woordspeling) dat aan mensen zonder wilskracht zo’n dure operatie en nabehandelingen krijgen vergoed!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

