Details

Gisteren kochten we een schuur, vandaag wordt ie gebracht en Meneer Williams is reuze enthousiast. Heel makkelijk in elkaar te zetten en kijk eens ,een you tube filmpje van 2 mensen die hem in elkaar zetten. Als het filmpje begint heeft 1 van de mannen een extreem kort gebloemd broekje aan. Het doel van het filmpje ontgaat mij volkomen want mijn blik wordt iedere keer weer naar dat broekje getrokken. Na 2 minuten maak ik er een opmerking over, Meneer Williams kijkt verbaasd..kort broekje..hoe bedoel je. Nou die ene die heeft zo”n raar kort broekje aan , de stof is zelfs in de kleur van zijn benen.

Inmiddels heb ik de slappe lach over het broekje en het filmpje wordt stop gezet. Wie let daar nu toch op, moppert Meneer Williams. Heb je wel gezien dat de schuur heel makkelijk in elkaar wordt gezet? Uiteraard heb ik daar ook wel even naar gekeken maar mijn blik bleef toch hangen op het broekje.

Dit soort details ontgaan mij niet. Ik kijk op netflix een serie op aanraden van de oudste en in aflevering drie is de labrador ineens een herder. Waar komt die herder vandaan vraag ik mij af? Hij heet ook nog eens hetzelfde, zou de vorige hond dood zijn gegaan en is dit zijn vervanger, heb ik iets gemist van de serie? Ik app de oudste en leg haar de labrador/herder vraag voor. Echt, zegt ze, helemaal niet opgevallen. Vind je het wel een leuke serie dan? Ja zekers maar die hondenkwestie viel mij zo op.

Eigenlijk weet ik niets anders dan dat dit soort details mij opvallen. Toen ik 16 was had ik een vriendje die nam mij mee naar een tirolerfilm..in het de categorie volwassenen. Het leek hem heel spannend en toen de film begon, fluisterde ik al naar hem..die rieten meubels heb ik ook. Maar ik vind de gordijnen niet echt mooi bij het interieur passen. De jongeman en ik stonden snel weer buiten want het doel van de film miste ik volgens hem helemaal ;-).

Waarom ik dat doe of waarom het mij opvalt , is mij een raadsel. Ik zie ook heel snel veranderingen in mensen hun uiterlijk of gedrag. Omdat ik zelf zo op de details ben, denk ik ook dat anderen dat zijn. Maar dat zijn maar heel weinig mensen heb ik proefondervindelijk gemerkt. Heel veel mensen zijn van het grote plaatje en overzien ook het grotere geheel. Daar heb ik wat meer moeite mee. Als ik er op een rustig moment over nadenk dan kom ik wel tot het grotere plaatje maar over het algemeen..zijn de details zo opvallend voor mij.

Het zal geen verrassing zijn dat ik daardoor regelmatig in conflict kom, aangezien ik de details zo belangrijk vind en veel mensen deze details alweer “vergeten”zijn.  De meeste conflicten vecht ik in mezelf uit tegenwoordig. Ik gooi het niet meer zo in het gesprek. Dat heb ik al wel geleerd;-) Zo leer ik elke dag bij, dat is toch wel een leuk detail!

16 thoughts on “Details

  1. Zo herkenbaar wat je schrijft .ook ik zie altijd kleine details en/of veranderingen .Mijn man snapt er vaak niets van dat bepaalde dingen mij direct opvallen .Ook voor mezelf kan het weleens lastig zijn ,zeker als het om gedrag van mensen gaat ,maar ik kan mezelf nu eenmaal niet veranderen .
    Gr Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  2. Oh ja, ik zie mezelf ook al een opmerking maken over een gebloemde broek. Bij mij gaat het meestal over de slordige of totaal foute vertalingen van Engelse of Amerikaanse series. Ik heb de Nederlandse ondertiteling niet nodig, maar op de een of andere manier valt het mij direct op als er iets niet klopt.

    Liked by 1 persoon

  3. Ha ha..er zijn er dus meer…van de details, ik heb dat ook, zie de raarste dingen.
    Nou ja, voor mij niet raar, maar voor een ander die ‘dat niet heeft’ wel… Soms zijn het dus echt wel lachwekkende situaties, net als nu met je korte broekje, je kreeg me gewoon aan het lachen.. En inderdaad een beetje wreed, dat je de primula moet scheuren om hem bruin te houden, zulke zinnen vallen heel veel mensen niet op, maar jou wel…dat is toch leuk…

    Liked by 1 persoon

  4. Hahahahaha, ik heb er beeld bij!
    Ik heb dit ook wel, maar dan ook wanneer details in een politieserie niet kloppen en het in werkelijkheid anders gaat. Tegenwoordig moet ik m’n mond houden als ik weer iets zie, maar demonstratief zuchten helpt dan ook. 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind het kostelijk dat je helemaal het punt van de film miste door dat gebloemde bloempje. Wat betreft de verandering van hond, dat ben ik helemaal met je eens. Daar heeft iemand niet goed op gelet wat betreft de continuïteit van die serie!

    Like

Geef een reactie

