Kruidenvrouwtje

 

citroenmelisseAfgelopen week las ik een stukje over hormoontherapie. Hier in Nederland lopen wij daar enorm mee achter volgens de schrijfster van het stukje. In Amerika is het de gewoonste zaak van de wereld dat je hormonen krijgt als je in de overgang bent.

Wij zijn hier veel voorzichtiger, risico”s zoals een verhoogde kans op borstkanker worden meegenomen. Dat was allemaal te verwaarlozen volgens de schrijfster van het stuk. Prima dacht ik, als jij er zo over denkt is toch goed..maar zoals altijd zit het vileine m in de staart. Want er was een schrijfster die heeft een boek over de de overgang geschreven en die werd weggezet als wazig kruidenvrouwtje.

Kijk..en dat soort dingen vind ik altijd erg laag en haalt je eigen geloofwaardigheid naar beneden. Hele volksstammen zweren bij wietolie, en ik niet. Is de wietolie slecht? Welnee..ik reageer er anders op. Er zijn ook mensen die enorm slecht op hormonen reageren. Toevallig ben ik daar een voorbeeld van, maar mijn beide dochters kunnen er ook niet tegen. De middelste is net weer met de pil begonnen en het is doffe ellende.  Is de pil slecht..nee zeg! Maar ieder mens reageert er wel anders op.

Zelf mocht ik absoluut geen hormonen slikken, dus dan ga je zoeken. Want je hebt wel klachten en je wilt natuurlijk wel lekker slapen, niet de hele dag opvliegers hebben of zo emotioneel zijn. En nog tig klachten meer. Ik heb het dus ook in het alternatieve circuit gezocht, heel veel gevonden wat niet hielp en heel veel gevonden wat wel hielp. Het maakt je ook creatief want je zoekt iedere keer opnieuw naar een alternatief.

In het commentaar onder het verslag van het stuk over hormoontherapie gaf een mevrouw aan dat ze geen hormonen mocht, om dezelfde redenen als ik niet mag. Maar daar was weer een oplossing..een antidepressiva. Toen ik naar het de bijwerkingen keek van de antidepressiva werd ik niet vrolijk.  Ik kreeg het idee van de regen in de drup te belanden.

Zelf ben ik ook een kruidenvrouwtje, ik drink sinds kort thee van citroenmelisse met een blad munt erin. Ik slaap erop als een roos en ben de hele dag door wat rustiger. Geen wondermiddel, en wat ik zeg ,voordat u naar de winkel rent om een citroenmelisse aan te schaffen, iedereen reageert er anders op ;-)aldus dit kruidenvrouwtje.

19 thoughts on “Kruidenvrouwtje

  1. Leven en laten leven. Ik werk in de reguliere geneeskunde, maar prefereer zelf wel diverse kruiden boven de “normale” pillen. Soms is het even zoeken naar wat werkt voor jou.
    Ik gebruik Nux vomica en DIM momenteel. Maar als ik pijn heb, neem ik gewoon een dikke, vette tramadol hoor 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Ik doe heel veel op kruiden- of plantaardige basis! Ik drink iedere ochtend verse gemberthee. Vind het heerlijk en het helpt om je weerstand te verhogen en hoofdpijnklachten te verminderen. Ook slik ik al jaren Ymea tegen overgangsklachten. Direct na mijn eerste opvlieger mee begonnen en als ik eens per 2-3 maanden een keertje een warmte-aanval heb, is het veel! Op dit moment slik ik veel Rescue van de Bach bloesems. Helpt me door deze turbulente tijd met middelste heen… 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Verstandig logje is dit. Ben het er helemaal mee eens. Voor de een helpt dit en voor de ander helpt dat. Je kunt eigenlijk nergens over generaliseren en zeker over dit soort dingen niet. Ikzelf ben naar een uitstekende homeopathische arts gegaan en die heeft mij ivm de overgang erg geholpen met verschillende soorten homeopatische medicijnen en goede (dieet)adviezen. Na een intakegesprek van ruim een uur, dat over van alles en nog wat ging mbt mijn lichaam en geest. Zo’n arts kijkt heel anders naar jou en je problematiek dan een huisarts.
    Maar als ik het vertelde aan mensen, die ook aan het tobben waren, was het antwoord vaak: ‘Ja maar, ik GELOOF niet in homeopathie.’ Dan haalde ik mijn schouders maar op. Laat maar.

    Liked by 1 persoon

      1. Antidepressiva word voor vanalles voorgeschreven, heb het nu laatst ook gehoord als slaap middel, maar als ik de bijwerkingen ervan lees zou ik toch liever eerst hormonen uitproberen dan antidepressiva

        Liked by 2 people

  4. De pil heb ik maar kort geslikt gelukkig.In de overgang heb ik ook maar heel kort hormonen geslikt pff wat een rommel en ik was totaal mezelf niet meer .Maar je hebt gelijk ieder reageert anders op medicatie hormonen e d .Mij werd antidepressiva ”aangeboden” door een vervangend huisarts omdat ik Temazepam gebruik een paar keer per week omdat ik anders hele nachten wakker lig .Maar Antidepressiva heb ik vriendelijk voor bedankt ,zo’n middel is voor mij erger dan de kwaal.
    Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  5. Na altijd ernstig tegenstander te zijn geweest van antidepressiva ging het eind vorig jaar zo slecht dat ik eigenlijk geen keus meer had. Na de eerste weken wat last te hebben gehad van misselijkheid heb ik nu al maanden nergens meer last van. Tot mijn eigen verbazing voel ik me er prima bij. Maar zoals al eerder gezegd, het is voor iedereen anders, en iedereen reageert anders.

    Liked by 1 persoon

  6. Ah, vandaar mijn behoefte op een perk in mijn tuin volledig vol te laten woekeren met citroenmelisse en munt 🙂 Mijn salie doet het ook uitstekend. Ben er helemaal klaar voor. In het najaar wil ik stoppen met de pil en ik vind dat best eng. Ik doe het juist best goed op de pil vanwege hormonale problemen. Die had ik al toen ik eind twintig was. Eindeloos gedokterd met natuurmiddelen en homeopathie maar het schoot niks op. Ik was meer ongesteld dan dat ik gewone dagen had, plus pijnlijke eisprong en pms. Ik reageer sowieso niet zo goed op homeopathie of ik moet een andere verdunning krijgen. Ik reageer veel te heftig en kom daarna niet verder dan het niveau van het begin van de klacht en waarom ik bij de arts zat. Voor mij geen antidepressiva. Al die bijwerkingen en ook daar ben ik nogal vatbaar voor. Verder wil ik niet zwaarder worden. Ik heb een gezond gewicht en dat is erg belangrijk voor me. Elke kilo extra kost meer energie om te laten bewegen, en dat is bij chronische vermoeidheid extra lastig.
    Ja, die rescue ga ik dan ook gebruiken. Of een mix van Cherry Plum en Walnut. Ik ga er tzt mee dokteren. Ik ben Bachbloesemtherapeut maar heb geen praktijk. Online kun je van die flesjes vinden voor de overgang. Zonder de ingredientenlijst. Niet voor niks want ik vind die prijzen echt heel erg aan de hoge kant.

    Liked by 1 persoon

  7. Hormoontherapie, ik begin er niet aan. Ben altijd al heel hormoongevoelig geweest. Kon niet tegen de pil, had bij de laatste zwangerschap een prenatale depressie (tijdens de zw.schap dus) en dat kwam ook door de veranderende hormonen in m’n lijf. Nu in de overgang is het weer bal.. Ik slik de laatste tijd erg veel natuurlijke producten voor al die klachten, ben benieuwd….

    Liked by 1 persoon

    1. Ik heb in het begin ook heel erg gezocht, kwam op een gegeven moment qua eten/vitamines e.d bij Ralph Moorman uit, dat heeft echt een enorme boost gegeven. Nu mijn maag langzaam hersteld ga ik ook qua eten weer die kant op, bevalt uitstekend voor de klachten.

      Liked by 1 persoon

  8. Ik vind het bezopen dat mensen die natuurlijke hulpmiddelen gebruiken, weggezet worden als achterlijk. Hoe denk je dat duizenden jaren mensen hun kwalen genezen hebben?
    Nu willen ze in NL de homeopathie nog verder terugdringen. Ik kan me daar zo boos over maken.
    In Zwitserland doen ze het een stuk beter: daar is homeopathie vorige maand toegevoegd aan de reguliere geneeskunde.
    Bij mij helpt maar één ding en dat zijn chemische hormonen. Maar ze zorgen wel dat het leven dragelijk blijft.

    Liked by 1 persoon

  9. Er verschijnen de laatste tijd veel boeken over de overgang valt me op. Wat ik daar in lees is dat hormoontherapie juist wordt aanbevolen en dat de risico’s kleiner zijn dan verondersteld. Tsja… ik weet het niet.

    Like

  10. Ik vind Kruidenvrouw een geuzennaam . Het probleem zit ‘m wat mij betreft bij ‘vrouwtje’ , dat is vrijwel altijd bedoeld als denigrerend . En overigens zijn veel meeste synthetische medicijnen geinspireerd op of onttrokken aan (inhoudsstoffen van) planten . Goede, genuanceerde blog !

    Like

  11. Ik heb wel een jaar of zeven hormonen genomen, op aanraden van mijn gynaecoloog. Het was de beste tijd van mijn menopauze (waar ik na 13 jaar trouwens nog steeds niet door ben, hoewel het nu wel leefbaar is). Ik heb het ook geprobeerd met Ymea en dergelijke hoor, maar dat helpt niet bij mij.
    Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

    Like

Geef een reactie

