Doe wat je leuk vindt

In het begin van het traject zat er een bijeenkomst waar je moest aangeven wat je graag wilde kunnen na de operatie. Ik was op dat moment al blij als ik een kwartier zou kunnen lopen zonder pijn en extreme vermoeidheid maar je doel moest hoger zijn. Ik kon mij er niets bij voorstellen en gaf aan graag weer goed te kunnen wandelen met de honden en weer een dag in de week te kunnen zwemmen.

Sommige mensen hadden enorme hoge doelen, elke dag 30 km fietsen, gaan mountainbiken bij een club terwijl ze in de bijeenkomst al met hun partner kwamen omdat ze zo bang waren in een groep. De fysiotherapeut die de groep leidde gaf ook aan dat je doel wel moest liggen bij de dingen die je leuk vindt. Ik ben dol op zwemmen, ik ga graag op dinsdagmorgen naar het zwembad. Maar…mijn zwembad  is een ouderwets zwembad zonder toeters en bellen. Het water is meer zout dan chloor en als we er zwemmen is het met maximaal 15 dames. Je doet in je eigen tempo mee en ik vind dat heerlijk.

Het is ook goed om naar de sportschool te gaan zei mijn fysiotherapeut tegen mij en ik keek heel bedenkelijk. Ik heb dat zo vaak geprobeerd, ik vind het er lawaaiig, ik vind het er druk, en warm. En ik voel mij zonder iemand erbij een beetje een Remie. De jongste wilde ook heel graag naar de sportschool en dat kon op een familiepas, een paar weken terug heb ik ons ingeschreven. Ik kon mijn pas ophalen na een paar dagen.

Het zal u niet verbazen maar mijn pas ligt er nog steeds. De jongste gaat graag sporten maar ik heb er totaal geen zin in. Ik wandel elke dag met de honden en dat vind ik heerlijk, ik fiets veel vaker en ik zwem. Voor mijn doen is dat best veel en ik zie de sportschool voor mij niet meer als een uitdaging.

Wandelen doe ik niet alleen voor een betere conditie maar ook om mijn hoofd leeg te maken. Ik heb het geluk naast een prachtig natuurgebied te wonen. Als ik de drukke weg over steek, en ik het eerste bospad links neem dan zakken de geluiden van de stad al weg. Ik zie boommarters, uilen, roofvogels, knappe joggende mannen, schapen, en wat al nog meer maar vooral is het er stil en heel mooi. En dan loop ik het graag mijn hoofd leeg. Ik hoef dan ook geen kwekkend gezelschap, nee gewoon de hondenmeiden en ik.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat mijn sportschool pas nog wel even er zal blijven liggen. Maar dat vind ik niet erg, het abonnement is voor de jongste heel leuk. Die geniet er enorm van om daar naar toe te gaan. Het advies van de fysiotherapeut uit het ziekenhuis neem ik ter harte, ik doe wat ik leuk vind, dat gaat mij heel goed af!

10 thoughts on “Doe wat je leuk vindt

  1. Klinkt prima, toch?! Ik ben destijds, vlak na mijn operatie aan De Voet, gestart met 30 minuten-fitness. Beetje kracht, beetje cardio, beetje balans. Tot mijn verbazing knapte ik er van op, niet af (het probleem dat ik voorheen altijd had) en hield ik het langer dan 6 weken vol zonder ziek te worden. Maar ja.. toen explodeerde de boel thuis, gingen we verhuizen en nu moet ik dus opnieuw gaan opstarten. Het wandelen met de hond doe ik op dit moment namelijk ook stukken minder omdat ik weer (veel) pijn kreeg. Gevalletje ‘ze loopt ook altijd te hard van stapel’ 😉
    Dat gold ook voor het zwemmen – ik hou van doorzwemmen, maar de banenuren worden hier vaak gevuld met gezellig kletsende dames en heren. Niks voor mij. Dus vond ik een uurtje lekker doorzwemmen. Beviel eerst heel goed, maar toen kwam er ineens een ‘opbouwschema’ en wat fanatieke triatlon lui en je raadt het al, ik deed teveel en werd ziek.
    Dussss.. beetje terug bij af, ben ik bang. Die 30 minuten gingen goed. Daar ga ik dus maar naar terug, ook qua wandelen, al is dat eigenlijk niet genoeg voor de hond. Doen wat je leuk vindt, inderdaad – dus ga ik wél naar de nabijgelegen sportschool een dezer dagen. Die hebben namelijk een roeimachine. En die vind ik leuk 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Vreselijk de sportschool. En het is er ook vies.
    Al die zwetende, zich uitslovende mensen die drijfnat op een apparaat zitten, zonder handdoek en daar moet jij dan daarna op gaan zitten. Bleh, echt niet. Ik heb het een seizoen gedaan, maar niks voor mij.
    Lekker buiten lopen, in bos of op het strand, heerlijk!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik zit me de laatste tijd ook te bedenken dat ik maar eens naar de sportschool moet.Ik zie er nu al tegenop dus ik vrees dat dat ‘m niet gaat worden als puntje bij paaltje komt. En daarbij, ik geef je groot gelijk om lekker te gaan wandelen. Helemaal als je er knappe loslopende mannen tegenkomt in dat bos. Wie wil dat nou niet? 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Doen wat je leuk vindt, houd je ook het langste vol. Je bent sportief hartstikke goed bezig, daar kan geen sportschool tegenop. Zeker niet omdat jij vooral veel in de buitenlucht vertoeft.

    Liked by 1 persoon

  5. Twee jaar terug heb ik na afloop van een intensieve revalidatie nog bijna een jaar fitness gedaan. En ik was zo blij toen het weer opknapte en ik weer veel langer buiten kon gaan fietsen en wandelen. Ik ben gestopt met fitness en niet meer teruggegaan.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

