Daar is ie weer!

Al die positieve berichten, u dacht wat een geweldig rustig leven hebben die Williamsen toch ineens. Maar er zijn ook vervelende dingen..zoals de buurman met de auto”s. Wie hier al langer leest kan zich vast nog wel de ellendige strijd met de buurman herinneren met zijn oude auto”s.  Voor wie het niet weet, wij hebben een buurman die noemt zich restaurateur van oldtimers. Oftewel hij knutselt aan oude auto”s terwijl zijn ouders de hypotheek betalen van het grote huis waarin hij woont. Dat knutselen kan op elk willekeurig moment van de dag plaats vinden maar gaat gepaard met veel mensen die ook heel veel herrie maken. Het continu stationair draaien van auto”s , het spuiten van onderdelen in de tuin met een zeer stinkende verf, het voortdurend aan komen rijden, tig keer met de autodeur slaan en dan weer weg rijden en dit liefst tig keer op een dag.

In 2014 behaalden wij na een strijd van drie jaar, een succes. Hij mocht het niet meer uitvoeren aan huis en kreeg van de gemeente een pand aangeboden in de haven. De haven is hier amper 2 straten verderop dus de meneer tufte elke ochtend in zijn koffiemolen (want zo klinken zijn auto”s) naar de haven en tufte dan s avonds weer terug. Helemaal goed, we hebben drie jaar van een normale rust kunnen genieten.

Maar sinds het begin van dit jaar zagen wij de activiteiten weer toenemen. En wanneer trek je dan aan bel bij de gemeente? Want je mag namelijk wel knutselen aan je auto als hobby, maar binnen redelijke grenzen. Maar wie bepaalt die grenzen? Mag je 8 uur per dag met je “hobby”bezig zijn en dan is het goed of zijn daar andere richtlijnen voor. En daarbij als het een hobby is..wie bepaalt voor jou hoe lang je daar mee bezig mag zijn? Er is ook niemand die tegen mij zegt, mevrouw Williams uw hobby is haken daar mag u tig uur per dag mee bezig zijn. Aan de andere kant..ik heb een geruisloze haaknaald en niemand heeft last van mijn hobby.

Als wij langs zijn huis liepen en zijn garage stond open trok hij deze angstvallig dicht en wij zagen ook steeds meer mensen in en uit gaan. Als hij een dealer zou zijn had hij een goedlopende klantenkring zeiden wij al tegen elkaar. En als dat nu het geval was, dat hij bijvoorbeeld auto-onderdelen vanuit huis verkocht, geen probleem. Maar het lijkt of elk auto-onderdeel moet worden uitgeprobeerd.

Een tijdje geleden heb ik een mail gestuurd aan mijn contactpersoon bij de gemeente en met hem gesproken. De situatie uitgelegd, dat het lang niet zo erg was in als in 2014 maar dat wij wel toename van activiteiten zagen en dat ons woongenot daardoor wel minder werd. De meneer ging voor ons een aantal dingen uitzoeken en kwam er achter dat het pand in de haven niet meer in gebruik was. Dat vond de meneer ook een zorgelijke ontwikkeling en nu gaat de meneer weer een bezoek brengen aan de buurman. Juridische is er weinig mogelijk, hij mag geen bedrijf aan huis hebben in de hoedanigheid van een garage maar hij mag wel hobby matig knutselen. Hij mag ook auto’s vanuit huis verkopen.

Al met al is het gewoon een hele vervelende situatie, ik vind dat je elke hobby mag hebben die je leuk vindt mits een ander daar geen hinder van ondervindt. Maar in het verleden hebben wij ook afspraken geprobeerd te maken met de buurman maar daar had hij helemaal geen zin in. Kijk met zo”n houding jaag je je een ander natuurlijk gelijk op de kast. En wat ik het vervelendste vind is dat ik allerlei acties moet ondernemen terwijl een ander steeds overlast veroorzaakt.

Vanmiddag gaat de meneer op bezoek bij de buurman en ik heb er al 2 dagen hoofdpijn van want ik houd helemaal niet van dit soort situaties. Ik snap niet waarom de buurman niet inziet dat zijn “hobby”zoveel overlast geeft. Ook niet nadat wij dit al jaren aan geven. Misschien stoort mij dat wel het meeste, het asociale gedrag, de wereld is van mij en de rest bekijkt het maar- houding.

Ik hoop maar dat meneer van de gemeente iets kan betekenen voor ons want wij zijn de strijd aardig zat. Gisteren vond ik mezelf terug op Funda, kijkend naar een leuk huisje ergens anders terwijl ik stapelgek ben op mijn huis. We willen helemaal niet verhuizen , we willen eigenlijk hier heel oud worden en genieten van ons huis. Fingers crossed en hopen dat er juridische toch iets mogelijk is want op gezond verstand van de buurman reken ik niet meer.

11 thoughts on “Daar is ie weer!

  1. Wat een vreselijke situatie. Ik moest er toevallig een paar dagen geleden nog aan denken want ik weet hoe erg dat toen was voor jullie. En inderdaad denken aan verhuizen dat is toch afschuwelijk.
    Ook dat zo iemand schijt aan je heeft.
    Ik wens je heel veel sterkte en liefs.

    Like

  2. Jeetje wat balen dat die sukkel nu toch weer begonnen is met zijn auto’s. Ik begrijp je gevoel heel goed. Wij hebben hier buren die bij tijd en wijlen gewoon -sorry voor het taalgebruik- schijt hebben aan de rest.

    Like

  3. Wat naar! Dit is geen hobby meer: hij heeft een bedrijf aan huis! Bovendien zullen er milieumaatregelen getroffen moeten worden: dat geldt ook voor iemand die aan auto’s knutselt. Een ding begrijp ik niet: waarom noem je de mensen die de hypotheek voor hem betalen?

    Like

Geef een reactie

