Half jaar

Aankomende dinsdag is het precies een half jaar geleden dat ik onder het mes ging.  Op een hele mistige decembermorgen, precies een week na mijn 50e verjaardag. Zo hier en daar vertel ik er eens wat over , daarom dacht ik, ik geef een grote update na aanleiding van vele vragen die overal aan mij worden gesteld.

Hoe voel je je?

Deze vraag word mij iedere keer gesteld. Mensen kijken dan ook vaak heel gespannen naar mijn gezicht alsof ze verwachten dat ik of heel erg blij ben of heel erg klaag. Maar ik voel mij heel goed. Ik heb weinig te klagen , ik ben zeer blij.

Hoeveel ben je nu kwijt?

Ik ben nu 32 kilo kwijt. Sinds december ben ik 4 kledingmaten geslonken en eigenlijk hang ik al bijna tegen nog een kleinere maat aan.

Houd je je aan een streng dieet?

Bij dieet denk ik gelijk aan allerlei leefregels waar ik mij de afgelopen 35 jaar het leven enorm zuur mee heb gemaakt dus nee dat doe ik niet. Eet ik gezond , ja, eet ik gevarieerd, ook ja. Let ik op wat ik eet, ja en nee. De eerst keuze maak ik op basis van of het goed valt of niet, daarna kijk naar de eiwitten in het product, en uiteraard waarom ik op dat moment eet. De gewone eetmomenten denk ik daar niet over na. Ontbijt is ontbijt, maar wat ik ontbijt is wel belangrijk. Ik zou kunnen starten met crackers met jam maar dat is voor mij te zoet, en er zit generlei voedingswaarde in.

Eten gaat sowieso naar hoe de maag zich voelt, de ene keer eet ik met gemak mijn bakje havermout leeg, de andere dag denk ik bij een half bakje..nou dit is meer dan genoeg.

Eet je veel vaker?

Eerlijk..het zou moeten maar ik vergeet het regelmatig. Dat komt omdat de hongerrecptoren zijn weggenomen uit mijn maag dus mijn maag geeft geen signaal meer af naar mijn hersenen. Regelmatig denk ik , volgens mij moet ik zo wat eten maar als er dan een vogel voor bij vliegt ben ik het al weer vergeten. Val je dan sneller af? Nee, juist niet ,want net als bij een crashdieet gaat je lijf dan in de spaarstand en dan wil je je juist niet hebben. Dus wekker zetten, en echt dan gaan eten ook al denk ik soms wel eens , ik heb net gegeten..wat dan al weer drie uur geleden blijkt te zijn.

Heb je meer energie?

Ja en nee. Ik heb niet meer die zware lichamelijke vermoeidheid die echt komt omdat ik 32 kilo extra meesleepte maar ik ben niet genezen. Dat had ik uiteraard wel gehoopt dat het mij zou genezen maar diep in mijn hart wist ik wel dat dat een illusie was. Ik ben niet enorm teleurgesteld daarover want me/cvs komt bij dikke mensen en bij hele dunne mensen voor, dus gewicht was geen factor waardoor ik ineens genezen zou zijn.

Valt alles goed?

Nee zeer zeker niet. Heel raar maar kip valt heel slecht, ik heb dit een half jaar geprobeerd maar ik word heel naar van kip. Mijn maag voelt dan aan alsof die net is geopereerd en ik word echt heel beroerd erop. Rundvlees waar heel veel mensen moeite mee hebben,eet ik zo, in allerlei soorten en maten. Snoepen doe ik niet meer, daar word ik heel beroerd op. Mis het ook niet. En ik was echt een chocolade verslaafde hoor! Af en toe een handje chips gaat prima, brood valt mij veel te zwaar. Te vet eten…beroerd..te zoet..beroerd. Maar voor de rest kan ik alles eten.

Is het ongezellig om met je te eten?

Ik vind van niet en de mensen die met mij gaan eten vinden het ook niet. Ik ben zeer zeker sneller vol dan mijn tafelgenoten. Ik mag het eten nog wel eens verdelen, paar hapjes en dan tijdje wachten en dan weer wat eten. Verder geniet ik enorm van het eten, meer als voorheen omdat ik hele duidelijke keuzes moet maken. Bewuster kies, echt eet waar ik heel veel van geniet, en lekker vind.

Spijt dat je het niet eerder hebt gedaan?

Nee, dit was mijn tijdstip om het te doen.

Kan je een ding noemen wat je wel jammer vindt maar voor lief neemt?

Het avondeten valt altijd zwaar, waar dat precies aan ligt weet ik niet maar het avondeten valt mij zwaar. Dit hoor ik van heel veel mensen dus wat het precies is..geen idee. Maar het weegt niet op tegen alle voordelen 😉

Laatste vraag, hoeveel wil je nog kwijt?

Volgens mijn tabel nog zo”n 18 kilo maar ik moet zeggen, ik zie het wel. Ik had deze 32 nooit verwacht en ben erg benieuwd naar het vervolg.

Update ik u over een half jaar weer 😉

21 thoughts on “Half jaar

  1. Dat klinkt als de beste beslissing ooit. en wat een mooi resultaat.
    Jammer dat het geen invloed heeft op de ME maar t zal wellicht idd wel iets schelen qua vermoeidheid. Want 32 kilo minder dragen is nogal wat. Maar zoals je zegt, alle soorten en maten mensen krijgen ME, t gewicht is hierin geen bepalende factor.

    Liked by 1 persoon

  2. Geweldig! ’n Vriendin, nu ruim 28 kilo minder en nog 12 te gaan, viel het avondeten(diner) ook zo zwaar. Ze eet nu haar diner tussen de middag (half 1) en dat bevalt haar veel beter!

    Liked by 1 persoon

  3. Wat bemoedigend dat de operatie jou heeft geholpen om al 32 kilo af te vallen. En elke dag dat je je lijf en leden niet met die 32 kilo belast worden is gewon goed. En wat mooi om te lezen dat je zo bewust eet wat goed en lekker voor jou is! Ik hoop dat de weg van verminderend gewicht door blijft gaan voor totdat jij een mooi evenwicht voor jou hebt, waar jij blij mee bent.

    Liked by 1 persoon

  4. Goed van je. 32 kilo. Als ik dat afval weeg ik nog maar 43. Maar ik was dan ook een magere spriet vroeger en kon ik me verstoppen achter een grasspriet. Tegenwoordig moet ik ook wat meer opletten, maar dat is peanuts vergeleken met jouw prestatie. En dit heb je maar alvast gehad!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

