Omgaan met vreemde mensen

Afgelopen week volgde ik een groepssessie in het kader van mijn afvaltraject. Het onderwerp vond ik heel boeiend want het ging over omgaan met spanningen. Voor de operatie at ik , als ik onrustig was of ik verveelde mij of ik was heel moe.  En dan niet een gezonde hap, nee het liefst chocolade , lekker een dikke reep met noten. Mocht het dan nog niet over zijn dan lustte ik vast nog wel iets anders. Ik heb het afgelopen half jaar veel geleerd over mezelf en dat dit dus niet meer werkt. Maar ik dacht wel, hoe ga ik hier mee om voor in de toekomst.

De psychologen waren hele leuke jonge dames die het heel leuk deden en ik moet zeggen ik heb er heel veel van opgestoken. Maar wanneer stoppen die vervelende mensen nu eens met deelnemen aan sessies waar ze eigenlijk helemaal niet voor open staan. Er is niemand die je dwingt om er aan mee te doen.

Deze keer zat er een man bij die nooit last had van stress. Ook niet in positieve zin, nee echt nooit. Ik mag het niet zeggen maar doe het toch..liegbeest! Iedereen heeft last of merkt stress. In positieve of negatieve zin. Stress maakt je alert, zorgt ervoor dat je scherp bent in belangrijke situaties. Zijn buurvrouw (ook een bijzonder type) ging helemaal in de verdediging tegen hem. “Ben je zelfs niet gestressed als er bijvoorbeeld een kind voor je auto schiet? De man gaf aan altijd stapvoets te rijden op een woonerf en altijd rekening te houden met bijzondere situaties.

Van dat soort mensen word ik heel moe. Mensen die nooit iets fout doen, die nooit ergens last van hebben en die altijd het gewenste antwoord geven. De psychologe vroeg ook heel terecht wat hij dan bij de sessie deed. Hij zat liever hier dan op zijn werk…

De volgende keer ga ik de sessie volgen omgaan met bijzondere mensen want ik begrijp dit soort mensen gewoon niet. Die zo overtuigd zijn van hun goeddoen, die geen compassie lijken te voelen met andere mensen, die je het gevoel geven dat je maar een overgevoelige haas bent. En ik vraag mij dan ook af..gaan dit soort types naar deze bijeenkomsten om dan thuis te komen en te denken..zo, daar heb ik mijzelf weer eens goed laten zien?

Of is dit een pose? Ik merkte al snel dat de rest van de groep de man min of meer links lieten liggen wat ik ook heel goed begreep. Aan het eind vertelde hij nog wel dat hij hoogtevrees had, maar dat had niets met stress te maken…daarvoor ging hij in therapie. En dan zou ik wel het lef willen hebben om te zeggen..hoogtevrees wat een onzin , dat is gewoon doen hoor en verder niets..maar ja. Dat mag ik niet zeggen van mijn eigen ik;-)

 

18 thoughts on “Omgaan met vreemde mensen

  1. Mijn kind gedraagt zich ook zo. Er zit vaak een heleboel angst achter. Ondermeer om er niet bij te horen – wat dan meteen weer bevestigd wordt. Dat ze daar zelf een hand in hebben is mijn kind aan het leren. Deze man heeft op dat punt nog wat te doen..
    Maar goed. Nu weet ik nog niet hoe je het dan anders gaat/kan doen – hier (ook) een emo-eter..

    Like

  2. Fijn dat je ons af en toe een inkijk geeft in dit proces van jou.
    Ik ben ook hard bezig om de knop om te zetten. Nu moet ik zo boodschappen doen én ben ik alleen thuis dit weekend. Ik hoor nu de producten in de supermarkt al brullen; kóóp mij!!!!! En nee, dat zijn niet de tomaten die ik hoor😉
    Voel je er wat voor om te delen hoe jij dit aanpakt?
    Succes verder en nogmaals; dank voor je blogs👋🏻

    Liked by 1 persoon

  3. Bijna niet menselijk, zo perfect (willen) zijn en zeggen dat je altijd rustig blijft. Natuurlijk klopt dat niet, dat voel je aan je water. Waarom heeft hij het nodig om zo gelijkmatig over te komen? Want aan zijn gewicht te zien is hij dus helemaal niet ‘in control’. En is dat juist niet zijn grootste stresspunt?

    Liked by 1 persoon

  4. Ik vraag mij dan ook af waarom zo iemand zo nodig iets moet zeggen dan. Kan mij voorstellen dat je weleens bij een sessie of iets zit en denkt: nou dit is niet helemaal op mij van toepassing/niet helemaal voor mij, maar dan hou je toch lekker je mond en denk je achteraf ach er is vast wel iets wat ik mee kan nemen. En inderdaad wat al eerder genoemd was: dat werk lijkt me wel stressvol als hij er liever niet is…maar goed 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Omgaan met vreemde mensen? ik vind heel veel mensen vreemd. We hebben allemaal onze maskers.
    Deze man waarschijnlijk ook. Ik heb regelmatig gehad dat ik dacht; o daar heb ik geen last van maar dat kwam ook omdat ik van sommige dingen al lang last heb/had dat het me niet eens meer opviel.
    Zo ook met kwaadheid. Ik dacht echt dat ik niet kwaad was totdat ik besefte dat het mijn hele leven vergiftigde.
    Ik merk dat het niet goed gaat met mijn man maar als iemand vraagt hoe het gaat zegt hij dat het gewoon prima gaat hoor.
    Soms durven of kunnen mensen het gewoon niet.
    Ik heb het ook moeten leren.
    Maar goed het kan ook best zijn dat die man gewoon een lul is. 😉
    liefs en fijn weekend.

    Like

  6. Dit type deelnemer herken ik wel, en ze zijn inderdaad heel onprettig vind ik. Net zoals het type dat zegt dat ze zichzelf altijd wegcijfert en daar vervolgens anderhalf uur over praat. Ik heb daar altijd erg moeite mee.

    Fijn dat de groep verder zo interessant was!

    N.B. houd je het nog een beetje vol met die stomme hitte? Ik weet dat jij er ook niet van houdt ; )

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

