Stil hier

Het is hier stil, eigenlijk zit er geen speciale reden achter. Of misschien wel..wil ik over zoveel schrijven maar denk ik vaak, dat komt morgen wel. En vandaag is morgen om het maar weer eens cryptisch te omschrijven. Ik denk dat de grootste reden van de stilte is dat het heel goed met mij gaat. Ik voel mij prima, de pijn in mijn lijf is op een heel laag en bijna soms te verwaarlozen niveau. Dat geldt regelmatig ook voor de vermoeidheid.

Dat maakt dat mijn dagen langzaamaan veel meer invulling krijgen. Elke dag een boodschapje doen, vaker erop uit, meer zwemmen, wandelen. Mijn sociale leven breidt zich uit, en ik heb het gevoel dat ik iedere keer een stapje verder kom. Ik doe zelfs elke dag het huishouden. Allemaal dingen die ik jaren niet heb gekund.

Gistermiddag had ik een gesprek met iemand die na ineens heel erg ziek te zijn geweest nu weer aan het opknappen is. Ze gaf aan gauw weer te gaan werken want ze verveelde zich thuis. Ik maakte het grapje dat thuis zitten een hele kunst is. Zij gaf mij direct gelijk. Thuis zitten is een hele kunst, ook als je ziek bent. Want op een gegeven moment ben je het series kijken wel zat, en je hobby’s kan je ook wel de deur uitkijken. Dus je zoekt naar andere dingen, ik moet zeggen , daar ben ik een ster in hoor maar de laatste tijd lukt het mij niet.

Eigenlijk wil ik nog een stapje verder, hoe zou het zijn als ik bijvoorbeeld een ochtend vrijwilligerswerk zou gaan doen? Omdat het huis wel schoon is, de kinders zich prima redden maar bovenal omdat ik mij niet meer zo voel als een hele tijd terug. Ik word elke dag wakker en denk dan, wanneer zal ik mij weer zo moe voelen of zoveel pijn hebben. Om aan het einde van de dag te bedenken dat het weer een goeie dag was.

Nu durf ik absoluut niet mijn vak uit te oefenen. Ik denk dat dat vragen om problemen is , maar een stapje verder zou ik wel willen. Een ochtend met iemand wandelen of gezellig een kopje thee drinken, een stukje naar het winkelcentrum lopen , aan zoiets zit ik te denken. Ik heb mij jaren nutteloos gevoeld, dat vond ik vreselijk en ik weet dat ik als mij nuttig voel , ik er ook blij van word.

Ik ben nog aan het oriënteren want ik ben zo bang een stap te ver te doen en dan weer helemaal terug bij af te raken. Als ik eerlijk ben is dat op dit moment mijn grootste sta in de weg. De angst om weer op die bank te komen, maar hoe is die uitdrukking ook al weer de mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest ;-). Ligt er nog een schone taak voor mij om die angst op te ruimen.

 

13 thoughts on “Stil hier

  1. Ik juich dit van harte toe.
    Maar dat wist je al 😉
    Je hebt zoveel te geven jij. Ik zou hartstikke blij zijn met iemand als jij die me elke week even op zou komen halen voor een wandelingetje of een fijn gesprek.
    xx

    Liked by 1 persoon

  2. Wat Kliefje zegt 😂 – je bent hier iig van harte welkom.
    Ik heb dat opbouwen meerdere malen moeten doen/gedaan en ben het ook nu weer aan het doen.
    Die angst ken ik wel, maar die gaat bij mij eigenlijk direct in het bakje ‘interessante gedachte maar zoveel invloed heb ik niet op “ooit” en wel op nu en nu ga ik gewoon lekker door met weer opbouwen”
    Oftewel ik bekijk de gedachte, haal mijn schouders op en ga mijn kast opruimen. Nu is wat telt, lieffie. En nu voel je je goed. Wat ontzettend fijn!
    😗

    Liked by 1 persoon

  3. Denk dat ze je in een verzorgingshuis met tromgeroffel binnenhalen. Je kunt toch aangeven dat het niet direkt iets peramanents is, maar dat je eerst wilt kijken hoe het gaat. Af en toe een wandeling met iemand…zulk leuk, lief en dankbaar werk!
    groet Roelien

    Liked by 1 persoon

  4. Dit is het beste nieuws van de dag. Misschien wel van heel de week!
    Zeker doen, dat vrijwilligerswerk. Zoek iets wat écht bij je pas. Dan kost het geen energie maar geeft het je energie.
    Wat heb jij een vooruitgang geboekt!
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

  5. Wat heerlijk dat jij je zo goed voelt. Dan is de stilte hier op je blog een heel fijne stilte! Ik heb het in alle commentaren hierboven ook al gelezen maar ik ga het ook nog een keer zeggen; jij hebt zo veel te bieden aan warmte en ook aan begrip, dat men jouw met de rode loper binnenhaalt!
    Doe je tegen die tijd misschien weer een blogje hoe het gaat met jouw vrijwilligerswerk?

    Liked by 1 persoon

  6. Kan me voorstellen dat het heel erg wennen is aan het idee dat het “gewoon” goed gaat en ook zo blijft!
    Ik zou zeggen ga er voor, er zijn veel eenzame mensen die het leuk vinden om iemand op bezoek te krijgen of met iemand op pad te gaan, al is het maar ergens koffie drinken.

    Liked by 1 persoon

  7. Simpelweg fijn dat je je beter voelt en dat er meer energie is.
    Is het een idee om bijvoorbeeld een paar keer op bezoek te gaan bij een ouder familielid? Om zo eens te proberen wat voor een invloed zo’n bezoek heeft op jou? Uiteraard ken ik geen details van jouw familie, maar dan weet je al wat voor een persoon het betreft en het kan onder de noemer van zomaar eens een bezoek, zonder direct een wekelijkse of maandelijkse verplichting.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

