Zelf denken

Gisteren morgen stond ik op de weegschaal, 10 maanden verder en 45,4 kilo lichter en ik was onder de 80 kilo aan beland. Ik maakte een vreugdedansje en maakte vrolijk mijn havermoutpap klaar. Noteerde mijn gewicht op mijn afval instagram en kreeg gelijk allemaal leuke reacties.

Zoefde op mijn fiets naar het zwembad en was klaar voor de aquajogles die ik met heel veel plezier volgde. Wat vermoeid nam ik plaats in het witte kuipstoeltje voor onze gezamenlijke koffie drinken. Ik zag cake op tafel staan en bedacht mij dat er iemand jarig was want die had ik nog gefeliciteerd ;-). Ging ik voor de cake of nam ik mijn flesje yoghurt. Omdat ik wat slapjes was ging ik voor mijn yoghurt.

De jarige keek mij aan en zei, ik durf het je bijna niet aan te bieden want jij zal dit wel niet mogen. Zucht..daar gaan we weer dacht ik. Ik mag het wel zei ik gelijk maar ik heb gekozen voor de yoghurt. Ze ging de kring verder rond en mijn buurvrouw zei het is heerlijke cake, het is een speculaas cake. Zegt u speculaas, dan zegt u Mevrouw Williams dus ik had al een beetje spijt dat ik voor de yoghurt had gekozen. Mijn zwemjuf keek mij aan en zei wil je een stukje van mij proeven. Dat sloeg ik uiteraard niet af, want een klein stukje kan er echt wel bij.

Mensen zijn er nog steeds van overtuigd dat ik niets lekkers kan, mag of ga eten. Mensen denken en zijn er eigenlijk al van overtuigd dat ik op een mega zwaar dieet sta. Mensen zijn er ook van overtuigd dat ik heel zielig ben. Ik heb namelijk gekozen voor deze operatie dus al het lekkere eten is voor mij een no-go. Als ik de mensen mag geloven eet ik de hele dag sla, en mijn highlight of the day is een bakje yoghurt.

Lieve mensen die altijd voor mij denken, ik eet gewoon, dat is namelijk de opzet van de operatie. Dat je weer gewoon eet, dat je niet steeds lijnt en weer meer gaat eten en dan weer lijnen..dat je elke dag gemiddeld, hetzelfde aantal calorieën haalt en dat je beweegt en een gezonde levensstijl er op na houdt. Ik maak mijn eigen keuzes, dus soms neem ik wel die plak cake, of ik neem een klein stukje. En soms kies ik er niet voor, als ik denk het is niet alle dagen feest, of ik heb er geen zin in.

Ik heb daar toch wel heel veel moeite mee maar volgens de diëtiste bedoelt de mevrouw het goed. Ze denkt namelijk het mij makkelijker te maken door voor mij te denken en te beslissen. Een mooie redenatie maar soms word ik er wel doodmoe van. Ik ben denk ik best wel in staat een eigen beslissing te maken over mijn eten. En om eerlijk te zijn..er zitten behoorlijk veel stevige dames bij mij op zwemmen, hoe zouden zij het vinden als ik tegen hen zou zeggen, zou je dat nu wel doen? Deze dikke plak cake, weet je hoeveel calorieën, vet en zoetigheid hierin zitten? Ik zou het ook zeggen omdat ik ze wil behoeden voor aankomen..toch?

Uiteraard weet ik dat 9 van de 10 mensen het ontzettend goed bedoelen maar soms word ik er super kriebelig van. Maar ik houd niet meer mijn mond erover. Ik zeg het ook niet boos of geïrriteerd maar leg het uit. Bedank ze altijd eerst voor hun goede zorgen maar dat het niet nodig is. Dus mocht u iemand tegen komen die deze operatie heeft gehad, biedt diegene gewoon alles aan..u zult verbaasd zijn dat deze mensen echt zelf beslissingen kunnen nemen over hun eten 😉

16 thoughts on “Zelf denken

  1. Het is denk ik echt de onbekendheid en mensen willen je niet voor t hoofd stoten. Niet aanbieden lijkt ongastvtij naar misschien denken de mensen dat wel aanbieden juist onattent is.
    Net als bij ME weten de mensen het gewoon niet. Een schone taak voor jou lijkt mij 😊
    Neemt niet weg dat ik me kan voorstellen dat het rete irritant is.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik kan mij voorstellen dat iemand het zo zegt tijdens het aanbieden van iets lekkers maar dan inderdaad goed bedoeld. Beter is zoals jij zelf ook aangeeft, het gewoon aan te bieden zónder er iets bij te zeggen…

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb al eens terug gezocht maar kon niet vinden welke operatie je hebt gehad. Verder huldig ik het NIVEA principe (niet invullen voor een ander).

    Je hoofd staat niet altijd naar uitleggen en goede bedoelingen incasseren 😉

    Groetjes,

    Dorothé

    Liked by 1 persoon

  4. Tja dat wordt inderdaad vaak gezegd en gedacht. Zelf ben ik 22 kilo afgevallen en wil er nog 7 a 8. Ik heb mijn eetpatroon aangepast en dat bevalt heel goed. En ja de ene keer neem ik wel iets van een traktatie en de andere keer niet. Vorige week was mijn ene buurvrouw nog verontwaardigd dat ik bij haar niets bij de koffie had genomen en nu bij de achterbuurvrouw wel. Hallo, mag ik zelf beslissen wat ik neem? De opmerking jij eet zeker alleen nog maar konijnenvoer is ook zo’n fijne opmerking. Knap van je dat je rustig kunt uitleggen dat je bewust kiest.

    Liked by 1 persoon

  5. Gefeliciteerd met het lage gewicht dat je bereikt hebt! Je zag tegen de operatie op; het was af en toe moeilijk maar je hebt je er op je eigen manier met bakken doorzettingsvermogen doorheen gesleept en dit bereikt. Super!
    Sinds ik cvs heb, kan ik niet meer tegen suiker en snelle koolhydraten. Ik ga er enorm van trillen en krijg daarna een energie-dip van jewelste. Als ik op een verjaardag taart of gevulde koeken afsla, krijg ik commentaar want met “mijn figuur” mag ik wel wat nemen. Uitleggen doe ik niet meer. Zelfs mijn eigen moeder doet geen moeite het te onthouden. ‘Jij mag niks, hè’ zegt ze dan met een gezicht alsof ik heel, héél zielig ben. Sóms….
    En wie weet zijn mensen wel jaloers op jou. Is het de kift, dat jij zoveel bent afgevallen en zij de discipline niet kunnen opbrengen (-: (-:
    Ik vind je een grote kanjer ♥

    Liked by 1 persoon

  6. Wauw, wat ben je lekker veel kilo’s kwijt. Hoewel ik je irritatie wel begrijp denk ik inderdaad ook dat die mevrouw het goed bedoelde. Dat houd ik mezelf tenminste ook vaak voor als iemand iets ‘ongelukkigs’ zegt. Meestal is de intentie er achter goed.

    Maar als het vaak gebeurt snap ik best dat het vervelend wordt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

